مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19177 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

از ديدگاه امام رضا(ع) مهمترين مراحل زندگي بشر چيست؟
امام هشتم(ع) مهمترين مراحل زندگي بشر را سه مرحله وحشتناك مي داند: «إنّ أوحش مايكون هذا الخلق في ثلثة مواطن: يوم ولد و يخرج من بطن أُمّه فيري الدّنيا، ويوم يموت فيعاين الاخرة وأهلها، ويوم يبعث فيري أحكاماً لم يرها في دار الدّنيا وقد سلّم الله عزّوجل علي يحيي في هذه الثّلثة المواطن وآمن روعته فقال: «وسلام عليه يوم ولد و يوم يموت ويوم يُبعَث حيّاً» وقد سلّم عيسي بن مريم علي نفسه في هذه الثّلثة المواطن فقال: «والسّلام عليّ يوم ولدتُ ويوم أموت و يوم أُبعث حياً» (نور الثقلين 3/327.)

براي جنين قدم گزاردن از رحم به جهان طبيعت نسبت به مراحل گذشته وي سنگين ترين مرحله است؛ يعني گرچه مراحلي را در رحم گذرانده ولي هيچ يك از آنها وحشتناك تر از مرحله ميلاد نيست و تفاوتي چشمگير بين مرحله رحم و مرحله طبيعت وجود دارد. انسان هنگام ورود به برزخ حقايقي را در برزخ و قبر مشاهده مي كند كه نسبت به جهان طبيعت قابل قياس نيست. او صحنه‎ها و اوضاع و احوالي را در آنجا مشاهده مي كند كه در طبيعت تصوّر ندارد. از اين مرحله وسيعتر وقتي است كه از برزخ به قيامت مي رسد؛ روزي كه همه بشر از اوّلين و آخرين گرد مي آيند. در آن جا نيز ميزان، حساب، صراط، جهنم، بهشت و امور ديگري را مي بيند كه در ادوار گذشته نديده است.

امام رضا(ع) براي نمونه از دو پيامبر الهي نام مي برد: يكي حضرت يحيي(ع) كه خداوند بر او در اين سه مرحله درود مي فرستد و ديگري حضرت عيسي(ع) كه با اذن خدا خود در اين سه مرحله درود مي فرستد. از اين رو بهترين سعادت انسان وقتي است كه به سلامت وارد مرحله قيامت شود و پيامبران نامبرده هر سه مرحله را به سلامت گذراندند و قرآن به نيكي از آنان ياد كرده به ويژه از مادر حضرت عيسي(ع) جناب مريم كه نام او را در رديف پيامبران بزرگ و در كنار اسامي آنان گذاشت و بر آنان درود فرستاد: «ذلك عيسي ابن مريم قول الحق» مريم/34 بنابراين، اولياي الهي در سه مرحله ياد شده پاك و سالم هستند.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.